maandag 17 januari 2011

Think Small, Grow Big

Web 2.0 heeft de advertentiemarkt op zijn kop gezet waardoor de traditionele media onder druk staan. Social Media neemt hierbij een steeds belangrijker rol in. Ab Kuijer richt zich in zijn boek 'Think Small, Grow Big' op de hedendaagse marketeer die door de bomen het bos niet meer ziet. Met concrete voorbeelden en een 5-stappenplan voor het opzetten van een Social Media Strategie, geeft hij antwoord op de vraag hoe je in deze tijd effectief je boodschap kunt overbrengen op je doelgroep.

Hij is realistisch, want hij belooft geen gouden bergen en geen 'quick-fix solution'. Social Media biedt kansen op de beste reclame die er is: 'positieve mond-op-mond reclame', maar hiervoor moet men wel bereid zijn tijd en aandacht aan de klant te besteden. Als men bereid is dit te doen biedt dit ook nog eens mogelijkheden om zo'n 50% op het media budget te besparen. De juiste volgorde om met een (potentiële) klant te communiceren is volgens Kuijer: 'Luisteren, vragen stellen, leren en dan pas verkopen'. Een tevreden klant kan een ambassadeur zijn van je merk, een zogenaamde 'Brand Advocate'.

Kuijer geeft een kort en helder overzicht van de ontwikkeling van de reclame tot nu toe. Hierdoor maakt hij inzichtelijk dat de huidige ontwikkelingen op internet uniek zijn en dat een nieuwe manier van denken over communicatie noodzakelijk is. Er moet fundamenteel vanuit de organisatie worden gedacht. Bedrijven moeten volgens Kuijer niet bang zijn om meer over zichzelf te vertellen en duidelijk te maken waarom ze doen wat ze doen en waarin ze anders zijn dan hun concurrenten. De consument wil eerlijkheid, duidelijkheid en een goed verhaal, verpakt in een mooi omhulsel.

Profileer je merk op een social netwerk site als leuk, inspirerend en emotioneel. Kuijer geeft concrete voorbeelden van hoe je op Facebook, Linkedin, Twitter en via een blog je (potentiële) klanten kunt informeren en binden aan je merk. Hij geeft aan dat online video hierbij een onmisbare rol speelt. (Jonge) mensen spenderen veel liever 2 minuten aan het bekijken van een video dan aan het doorlezen van een lange tekst op een website.

'Think Small, Grow Big' is een inspirerend boek dat concrete oplossingen biedt voor de hedendaagse marketeer. Een groot voordeel is dat het boek kort en bondig is geschreven in een leuke en toegankelijke stijl. Het voelt niet als een studieboek, maar het maakt je wel een stuk wijzer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten