dinsdag 28 december 2010

Succesvolle Social Media campagne met virale video

Hoe creëer je een online buzz door gebruik te maken van Social Media gecombineerd met virale video? De uitgekiende product-launch van 'The Gypsy' door Provo Craft is een inspirerend voorbeeld.

1. Er werd een creatief concept ontwikkeld op basis van de belangrijkste kenmerken van het product humor, originaliteit en mobiliteit. Opvallend was dat iedereen die tijdens de brainstormsessie een protype van 'The Gypsy' in handen kreeg deze niet meer uit handen wilde geven. Dit gegeven werd het creatieve uitgangspunt van de campagne.

2. De volgende stap was de ontwikkeling van een serie humoristische video's rondom het personage 'Donny', een Amerikaanse bounty hunter die niet-teruggebrachte prototypes van 'The Gypsy' terug moest zien te halen. Hieronder is een voorbeeld te zien van een van de video's:



3. Vervolgens werd een micro-website gemaakt waarop alle communicatie rondom de campagne werd gecentraliseerd. De gemaakte video's werden zowel op deze website als op youtube geplaatst. Klik hier voor de webite.

4. Op Facebook, Twitter en Flickr werden profielen aangemaakt door Donnie (Facebook). De acteur die dit personage speelde plaatste regelmatig updates en beantwoorde zijn mail in naam van Donnie. Op die manier ontstond een levensecht personage dat daadwerkelijk de interactie aanging met potentiële gebruikers.

5. De micro-site werd ondersteund met een relatief kleine online reclamecampagne, waarbij gebruik gemaakt werd van email, bannering en SEA.

6. Er werden prototypen gestuurd naar bekende bloggers in hun branche. Door de buzz van de eerdere video's werd er veel over het product geschreven.

7. Tegelijkertijd ging er een product-website de lucht in, waarop instructie-video's werden geplaatst. Deze website werd uiteraard gelinkt aan de 'Donnie-site'. Doelstelling was om de buzz om te buigen richting het product en minder de nadruk te leggen op Donnie.

8. De feitelijke product-introductie overtrof alle verwachtingen en de eerste oplage was binnen een paar uur uitverkocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten