dinsdag 28 december 2010

Magische Online Video Virals

Het eerste waar je aan denkt bij videomarketing is VIRAL! De bedoeling is een dusdanig leuke, verrassende en originele video te maken dat iedereen die hem ziet de video meteen doorstuurt naar zijn vrienden of een link plaatst op Facebook, Hyves of Twitter. Een goedkope manier om veel aandacht voor je merk te krijgen. Toch?

Er zijn heel succesvolle voorbeelden te noemen. Denk bijvoorbeeld aan de 'Will it Blend?' campagne van Blendtec. De CEO van dit Amerikaanse bedrijf kwam op het briljante idee om korte filmpjes te maken van ongebruikelijke attributen die hij in zijn blenders stopt. Bijvoorbeeld een iPhone:



Dit filmpje is al bijna 10 miljoen keer bekeken! Niet slecht voor een middelgroot bedrijf met een beperkt marketingbudget. Dit voorbeeld geeft eigenlijk de kern van elke goede viral direct weer: creeër een origineel visueel idee. De Hema Hemassa viral is hiervan een goed voorbeeld:



Deze video, gericht op een heel specifieke doelgroep (scholieren) heeft al meer dan 80.000 vieuws. Ook hier wordt heel visueel gecommuniceerd zonder te opdringerig te zijn. Het is een 'cadeautje' van Hema aan alle scholieren die met vakantie gaan, maar tegelijkertijd ook een reminder dat ze aan het begin van het nieuwe schooljaar hun schoolspullen uiteraard bij Hema kunnen kopen. Erg slim en erg goed uitgevoerd!

Nog een voorbeeld: de introductie van de BMW S1000 RR, in 9 maanden bijna 4 miljoen keer bekeken!



Betekent dit dat virals 'magisch' zijn? Hét antwoord op dure campagnes? Ja en nee. Er zijn zeker mogelijkheden om te scoren met virals, maar dan moet met lef gekozen worden voor een sterk visueel concept dat bij de doelgroep kans maakt om aan te slaan. Het is belangrijk om te denken vanuit de belevingswereld van de doelgroep, en minder vanuit het product of de organisatie.

Draai het om. wat voor vreemde, onverwachte en vooral humoristische dingen kun je doen met je product? Bovenstaande videos zijn daar eigenlijk alledrie voorbeelden van. Blendtec stopt vreemde attributen in hun blenders, Hema laat jongeren dansen met hun multomappen en de nieuwe BMW is zo snel dat er een enorm tafelkleed mee onder een servies uitgetrokken kan worden.

Moraal van het verhaal: ben als bedrijf niet bang om je product op een spannende en onverwachte manier te presenteren. Het creeërt een frisse blik en een hoop goodwill.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten