dinsdag 28 december 2010

Nieuwsgierigheid is de basis van Social Media

Volgens de Amerikaan Seth Godin (bedenker van PERMISSION MARKETING) is nieuwsgierigheid een van de belangrijkste eigenschappen die we nodig hebben om ons te ontworstelen aan de verstikkende TV-cultuur die de afgelopen 50 jaar over ons is heen gestort.

CURIOSITY from Nic Askew on Vimeo.


Internet geeft je de mogelijkheid de wereld te verkennen vanuit je eigen standpunt. Je kunt heel eenvoudig gelijkgestemde vinden (ook al is de groep nog zo klein en verspreid) die je weer doorlinken naar nieuwe informatie. Met andere woorden: door nieuwsgierig te zijn creeër je je eigen werkelijkheid.

En dat is precies wat we doen met Social Media. We sluiten ons aan bij mensen die we interessant vinden en volgen hun content op het moment dat het ons uitkomt. Gezien de enorme hoeveelheid informatie die op deze manier wordt aangeboden moet het dus wel verrekte interessante content zijn om er onze kostbare tijd aan te verspillen!

Veel bedrijven prijzen hun producten op internet nog steeds aan met ouderwetse productgerichte campagnes. Het plaatsen van banners met een aanbieding of een investering in SEA kan op korte termijn zeker succes opleveren, maar je creeërt geen band met je klanten. Een relatie wordt alleen opgebouwd als een bedrijf op langere termijn de nieuwsgierigheid van zijn (potentiële) klanten blijft prikkelen én een heldere visie heeft op wat ze uitdraagt. Wat dat betreft is Steve Jobs van Apple een voorbeeld voor iedere marketeer. Dit is wat hij te zeggen had in 1997 over 'Being meaningfull':



Bij Apple blijft het niet bij goed geformuleerde 'core values', maar ze maken het ook waar in hun producten. En hoe introduceren ze deze nieuwe producten? Precies... via een videoboodschap van Steve Jobs. Let vooral op de manier waarop hij de spanning in zijn verhaal opbouwt en de nieuwsgierigheid prikkelt. Je hebt het gevoel bij een historische gebeurtenis aanwezig te zijn. Hierdoor creeërt hij EMOTIE en suspense.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten