dinsdag 28 december 2010

Briljante Social Media Campagne van Paramount

'Paranormal Activity' is zonder twijfel een van de meeste succesvolle Amerikaanse films van de afgelopen jaren, maar het is ook een van de meest originele Social Media Campagnes ooit. Deze low-budget-film werd geproduceerd voor een ultra laag budget van $15.000,- en heeft wereldwijd $183.000.000,- opgeleverd!

De film heeft het enorme succes van 'The Blair Witch Project' zelfs overtroffen. Hoe komt dit? Was het zo'n geweldige film? Jazeker! Maar er was meer aan de hand. Een studio als Paramount zou nooit miljoenen aan publiciteit investeren om zo'n kleine film landelijk in de bioscopen uit te brengen. Waarom hebben ze dit dan toch gedaan? Het antwoord is: omdat het publiek dit eiste na een briljant opgezette Social Media Campagne.

Even kort iets over de film. 'Paranormal Activity' gaat over een echtpaar dat in hun huis wordt lastig gevallen door een vreemd paranormaal verschijnsel. Ze besluiten een videocamera in hun huis te plaatsen om de vreemde gebeurtenissen die 's nachts plaats vinden te filmen. Zoals bij 'The Blair Witch Project' zien wij uitsluitend het videomateriaal van dit (inmiddels overleden) echtpaar. Stap voor stap worden we meegenomen in de mysterieuze en gewelddadige paranormale activiteiten.



De trailer is briljant. Er worden niet alleen beelden uit de film getoond maar ook reacties uit het (test)publiek. De film werd vervolgens vertoond in 13 studentensteden, er werden speciale 'midnight-hour screenings' gehouden en de trailer werd verspreidt via de bekende Social Media Kanalen. Tot zover niets nieuws.

Het slimme van deze low-budget Social Media Campagne was dat deze werd opgezet rondom een uniek 'demand-concept': mensen konden via Eventful.com (EVENTFUL) eisen in welke volgende stad de film te zien zou zijn. Deze marketingopzet had een sterk viraal effect, waarbij mensen in het hele land gingen eisen dat de film in hun stad te zien zou zijn.

Paramount had vooraf aangegeven dat indien 1 miljoen mensen een 'demand' zouden indienen bij Eventful.com, ze de film nationaal zouden uitbrengen. Mede door de slimme Twitter Campagne 'tweed your scream' waarbij - zoals in de trailer - nogmaals de nadruk op de reactie van het publiek werd gelegd, werd de campagne een ongekend succes.

Het briljante van deze campagne is dat Paramount eerst een 'demand' creëerde bij haar publiek, voordat ze verder investeerde in de promotie en distributie van de film. Op die manier werd het risico ingedamd en kon het virale effect optimaal worden gebruikt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten